Yaz seyahatlerindeki artışa rağmen havayolları zorlanıyor
Yaz seyahati talebinde beklenen artış, havayolu şirketleri için beklenen güçlü kazançlara dönüşmedi ve şirketler üç aylık sonuçlarında mükemmelden daha az bir performans bildirdi. Dünyanın dört bir yanındaki destinasyonlara önemli bir müşteri akını olmasına rağmen, havayolu şirketleri özellikle fiyata duyarlı pazar segmentinde koltuk arz fazlasıyla boğuşuyor ve bu da uçakları doldurmak için ücret indirimlerine yol açıyor.
NYSE’de LUV olarak işlem gören American ve Southwest Airlines, United, Delta, Alaska Airlines ve Ryanair gibi diğer büyük havayolu şirketlerinden gelen olumsuz tahminlerin ardından bu Perşembe günü kazanç raporlarını açıklamaya hazırlanıyor. Bu havayolu şirketlerinin yöneticileri, ABD’deki yolcu trafiğinin yılın ilk yarısında TSA tarafından günlük ortalama 2,46 milyon yolcunun taranmasıyla rekor seviyelere ulaşmasına ve bir önceki yıla göre %6’lık bir artış göstermesine rağmen, seyahat talebinin aşırı tahmin edildiğini kabul ettiler.
Alaska Havayolları CFO’su Shane Tackett, talebin güçlü olmasına rağmen beklentilerin altında kaldığını belirtti. Sektör ayrıca yeni iş sözleşmeleri, daha yüksek kira oranları ve bakım maliyetleri nedeniyle artan işletme giderleriyle karşı karşıya. Mayıs ayında American, iç pazardaki fiyatlandırma gücünün azalması nedeniyle ikinci çeyrek kâr tahminini düşürdü. TD Cowen’dan Thomas Fitzgerald’ın da aralarında bulunduğu analistler, American’ın arz fazlası olan pazarlara karşı kırılganlığı ve daha yüksek maliyetli bir ortamda yol almanın zorlukları konusundaki endişelerini dile getirdiler.
Southwest, Boeing’in jet teslimatındaki gecikmeler ve liderlik ve iş stratejisinde bir değişiklik için baskı yapan aktivist bir yatırımcının baskısıyla ek zorluklarla karşılaştı. Havayolu şirketi ikinci çeyrek gelir görünümünü de düşürdü ve Fitzgerald, Southwest’in gelir performansını önemli ölçüde iyileştirmek için sınırlı seçeneklere sahip olduğunu ve bunun şirketin mali sağlığı için bir risk oluşturduğunu belirtti.
Avrupalı havayolu şirketleri de benzer bir mücadele içinde; Ryanair’in kârı, bilet fiyatlarındaki %15’lik düşüşün ardından bu çeyrekte neredeyse yarı yarıya azaldı. Liberum’dan Gerald Khoo gibi analistler, bu fiyat baskılarının daha geniş Avrupa sektörünü etkileme potansiyeli konusunda uyarıda bulundu. ETR’de LHAG olarak işlem gören Deutsche Lufthansa, 2024 kazanç beklentisini ikinci kez düşürdü ve ikinci çeyrek için bir kar uyarısı yayınladı. LON’da EZJ olarak işlem gören easyJet’in Çarşamba günü ve Air France-KLM’nin Perşembe günü açıklayacağı kazanç raporları sektörün karşılaştığı zorlukları daha da aydınlatacak.
Avrupalı havayolu şirketlerinin hisseleri Pazartesi günü düştü ve Ryanair %14’lük bir düşüş yaşadı. Wizz Air CEO’su Jozsef Varadi, filolarının bir kısmını yere indiren RTX motor kontrolleriyle ilgili mevcut kısıtlamalara rağmen uzun vadeli verim artışları konusunda iyimserliğini koruyor.
Bu zorluklara yanıt olarak, ABD’li havayolları kapasite artışını ılımlı hale getiriyor ve tahminler daha önce %6 olan kapasite artışının Eylül çeyreğinde %3’e yavaşladığını gösteriyor. Bu durum fiyatlandırma gücünü arttırsa da, kazançları arttırmak için yeterli olup olmayacağı belirsiz. United Airlines şimdi tüm yıl kazançlarının hisse başına 9 ila 11 $ tahminlerinin alt ucunda olmasını bekliyor ve şirket kârın toparlanmasına potansiyel olarak yardımcı olmak için kârsız uçuşlarda endüstri çapında azaltmalara gidiyor. United’ın Başkanı Brett Hart, sektörde önemli bir dönüm noktası beklendiğini ancak kesin zamanlama ve etkinin belirsizliğini koruduğunu belirtti.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.